Kauppojen sijoittuminen

Ideapark-kauppakeskuksen kaavoittamisesta Vihtiin syntyi taannoin erimielisyyksiä. Kaavoittamista vastustavien mielestä on epäekologista että asiakkaat ajavat autoillaan pitkän matkan kauppakeskukseen ja takaisin. Puolustajien mielestä taas suuri kauppakeskus on sekä tehokkaampi että vähähävikkisempi, ja nämä hyödyt kompensoivat asiakkaiden ajaman pidemmän ajomatkan.

Mikäli oletetaan että hinta on hyvä ekologisuusindikaattori, löytyy kauppakeskuksen rakentaminen sallimiselle myös ekologisia perusteita. Tällöin olisi parasta antaa kuluttajien itse laskea missä ostosten tekeminen on kokonaisedullisinta, ja tätä kautta myös ekologisinta.

Esimerkkinä kauppojen sääntelemättömästä, mutta silti epäedullisesta sijoittumisesta voidaan pitää tilannetta jossa kaksi kioskia sijoittuu uimarannalle toistensa viereen, vaikka ensituntumalta paras ratkaisu olisi sijoittua erilleen siten että kävelymatka rannan eri osista jommallekummalle kioskille minimoituisi. Kävelymatka minimoituisi siis siten että tuhat metriä pitkällä rannalla ensimmäinen kioski sijoittuisi 250 metriä rannan toisesta päädystä, ja toinen kioski 500 metrin päähän ensimmäisestä. Tällöin asiakkaan kävelymatka lähimmälle kioskille olisi aina maksimissaan 250 metriä riippumatta siitä missä kohtaa rantaa hän on.

Erillään sijaitsevat kioskit eivät kuitenkaan välttämättä ole asiakkaan kannalta hyvä ratkaisu, sillä etäisyys vaikeuttaa kioskien hintojen ja tarjonnan vertailua. Mikäli löytyy tietyn osuuden ylittävä määrä asiakkaita, jotka jaksavat ennen ostopäätöksen tekemistä käydä vertailemassa kumpaakin kioskia, muuttuu kioskien sijoittuminen vierekkäin asiakkaiden kannalta parhaimmaksi sijoittumistavaksi.

Advertisements

5 Responses to Kauppojen sijoittuminen

  1. aarokataja says:

    Suurin osa matkoista tehdään lähelle, joten lähikauppapuolen tulisi olla kunnossa. Tämä minimoi liikennöintitarvetta ja antaa mahdollisuuden kävelyyn tai pyöräilyyn. Erikoisempia hankintoja tehdään harvemmin ja ne yleensä keskitetään. Kauppakeskus kilpailee lähipalvelut ja tämä on ympäristön ja asukkaiden tappio.

    • roopeluhtala says:

      Lähikaupassa on kuitenkin myyntiin suhteutettuna isompi hävikki ja suuremmat työntekijäkustannukset kuin isossa supermarketissa. Nämä kummatkin lisäävät lähikaupan ympäristökuormitusta supermarkettiin verrattuna. Itse olen sitä mieltä että ympäristön kannalta on parasta on ostaa sieltä mistä hyödykkeet saa kokonaiskustannuksineen kaikkein halvimmalla.

      • aarokataja says:

        Totta. Mielessäni oli lähinnä ideaparkit. Ostan itsekkin usein tavarat isosta prismasta, jonne onneksi pääsen polkupyörällä. Kyllä kauppojen koon tulisi olla riittävän suuri, vaikka se lisää vähän välimatkaa.

        Ideaparkeissa ideana on siirtää logistiikkakustannukset yksityisille ihmisille. Tämä on haitallista myös ympäristön kannalta. Ideaparkkeja pahaksi onneksi kaavaillaan lisää. Toivottavasti Vapaavuori pistää kampoihin.

  2. roopeluhtala says:

    Ideaparkeissa on etuna se että useassa kaupassa voi käydä samalla kerralla, hinta- ja tuotevertailu on helppo toteuttaa heti, ja suuruudesta johtuen hävikki ja työntekijäkustannukset ovat alhaisia. Ideaparkin kaupat voivat myös käyttää yhteisiä logistiikkapalveluja.

    Kaikki edellämainitut puoltavat Ideaparkin ympäristöystävällisyyttä suhteessa pienempiin yksiköihin. Jos asiakkaat haluavat käydä Ideaparkissa niin silloin Ideapark lienee heidän mielestään kokonaisedullisin ostospaikka, ja tätä kautta se on myös ympäristöystävällisin.

  3. aarokataja says:

    Mihin perustuu se, että työntekijäkustannukset ovat alhaisia? Ehkä vartija voi kierrellä useammissa liikkeissä samanaikaisesti. Muuta ei tule mieleen.

    (Kirjoitin omalle blogilleni ideaparkeista)

    Käsittääkseni ideaparkeissa ei välttämättä ole liikkeissä suuruutta vaan suuruuden tekee monta eri pistettä. Näin hävikki on suurempaa kuin esim isossa Prismassa, City-marketissa…

    Kuinkahan moni jaksaa tehdä tuotevertailuja jos ajomatka on vaikka yli 50km. Päivittäistuotteita pitää ostaa aika usein. Jos päivittäistuotteiden takia vierailee ideaparkissa niin kyllä bensaa palaa.

    Ymmmärrän kyllä jos esim autoliikkeitä tai suurempien tuotteiden myyntipisteitä on useampi vieretysten. ”Pikkurihkamaa” saa kyllä lähempää ja kuka jaksaa vertailla kun edullinen kauppa on tiedossa?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: